Kattens Uge 2019

Kattens Uge 2019

22. september 2019 0 Af Humom

Siden 2014 har uge 39 været Kattens Uge i Danmark. Det er ni dyreværnsorganisationer som er gået sammen om en landsdækkende årlig kampagne om kattens gode liv. De så allerede dengang et behov for at sætte fokus på kattens velvære og ikke mindst vigtigheden af at folk tager ansvar.

Formålet med Kattens Uge er at:

  • Øge bevidstheden om det ansvarlige ejerskab
  • Øge antallet af mærkede og registrerede katte
  • Øge antallet af neutraliserede katte
  • Mindske antallet af katte på internaterne
  • Mindske antallet af dumpede katte
  • Mindske antallet af uønskede killinger
  • Mindske antallet af "ejerløse" katte.

Ta' Ansvar

Første gang jeg hørte om Kattens Uge var med "Ta ansvar" kampagnen i 2015, hvor de sendte en reklame ud med titlen "Føj for Katten". Her skal et ægtepar til at spise aftensmad, men da konen (spillet af Mette Horn) opdager at hendes mand igen har købt kattemad til de vildtlevende katte ændrer menuen sig. Hun tvinger nemlig sin mand (spillet af Troels Malling) til at æde kattemadden selv. Den meget sympatiske mand synes at det er synd for de sulte katte, der kommer fobi deres have og derfor sætter han mad ud til dem. Men konen ved bedre.

Ham: "Der er jo ikke nogen som tager sig af dem"

Hende: "Men det gør du sgu da heller ikke [...] Man kan ikke bare fodre en kat og så tro at der ikke følger noget med. Hvad hvis den kommer til skade eller føder killinger ude i vores skur. Hvis ansvar er det så?"

Føj for katten

Jeg følte virkelig med den stakkel mand i reklamen, som blev tvunget til at spise den ækle kattemad. Var det et virkelig scenarie var det en grotest situation. Men man skal huske at det er en humoristisk sketch om et alvorligt emne og at overdrivelse fremmer forståelen. Det får desuden folk til at snakke på sociale medier, hvilket betyder at kampagnen når længere ud, så det var slet ikke så dumt.

Det at reklamen var væmmelig at se på, gjorde i hvert fald at jeg huskede den! Og da jeg senere begyndte at sætte Ronja og Victors madrester ud om aften, rumsterede reklamen stadig i mit baghoved. Det fik mig til at tage ansvar for de katte, som var i området og jeg endte med 23 genudsætningskatte pga. Kattens Uge.

Reklame filmen blev bl.a. suppleret med dette diagram på sociale medier.

Jeg kan desværre se på mange kommentarer til videoen på Facebook at budskabet langt fra er trængt igennem til alle. Folk har så mange følelser omkring dyr at de har holdninger til sagen, selvom de overhovedet ikke har forstået realiteterne. Derfor er der stadig brug for Kattens Uge og fokus på at vi må løfte i fællesskab.

Uge 39 er blevet allemands eje

Det er ikke længere kun de oprindelige 9 organisationer der sætter fokus på katten i uge 39. Det er blevet tradition at de fleste dyrlæger kører tilbud på neutralisering og mærkning denne uge, der kører masser af informative kampagner på sociale medier og der bliver samlet ind til dyreværns arbejde.

Deaf Darlings er også med til at sprede budskabet om ansvarlig katteejerskab. Jeg har bl.a lavet muleposer og t-shirts til min webshop, der skal sprede budskabet om vigtigheden af netutralisering og mærkning. Jeg har valgt at fokusere på mærkning i form af øretatoveringer. Det er en designmæssig beslutning der ligger bag valget af øretatoveringer og ikke fordi jeg synes at de er bedre end chip. Mine katte har begge dele - det er bare nemmere at vise en tatovering end en chip. Se mine uge 39 produkter på www.almisseshop.dk.

Overfyldte Internater

Kampagnen nåede ud til mig og gjorde en forskel, men budskabet om at tage ansvar skal nå endnu flere, hvis kattenes situation skal blive bedre. Jeg tror aldrig at det har stået så slemt til med kattene i Danmark, som det gør nu! Internater landet over er fyldt til randen med uønskede katte og dyrlæger får indleveret den ene umærkede tamkat ind efter den anden, hvor ejeren ikke kan findes. Der er dukket et utal af lokale frivillige foreninger op det seneste par år men de kan heller ikke følge med længere. Der mangler plads, plejefamilier, hjem og økonomi til at tage sig af alle de uønskede katte. Alt sammen fordi folk ikke har taget ansvar, fået neutraliseret og mærket deres katte og dem de fodrer.

Kattene kan ikke klare sig selv

Det er nemlig en stor misforståelse at kattene kan klare sig selv. De er i høj grad afhængig af vores omsorg. Selvom katten er det mest populære kæledyr i Danmark, har det stadig meget lav status og bliver dumpet til højre og venstre. Folk synes ikke at de har råd til neturalisering og mærkning og forsikring, men render rund med dyre smartphones. Når kattene bliver syge, dyre og besværlige, bliver de dumpet i en papkasse - hvilket er dyremishandling. Da katten ikke er registreret, finder man aldrig frem til den ansvarlige.

Kattelov

I Danmark ved vi efterhånden at det koster penge at anskaffe en hund. Der har været lovkrav om at man registrerer og forsikrer sin hund siden 1938. Og vi har ingen ejerløse hunde rendende i vores baghaver. Sådan en luksus har katten bare ikke. Den kan stadig fås gratis og der er ingen regler (forventninger) om at katteejeren skal tage ansvar for sin kat.

Billede fra Kattens Uge's Facebook side "Ta' Ansvar".

Man kan ikke løse alt via lovgivning, men jeg tror at det er et vigtigt skridt på vejen mod bedre vilkår for katten. Forhåbentlig vil folk tænke efter om de er i stand til og villige til at tage det ansvar på sig, inden de anskaffer sig en kat.

Der har efterhånden været en del forsøg på at stable et lovforslag på benene, som Folketinget kunne tage op. Hver gang er der katte elskere, som gerne vil have en lov, men som ikke skriver under, fordi der er en mindre detalje de ikke er enige i eller afsender ifølge dem er de forkerte. Det er synd og skam, da et lovforslag blot er et udkast og det er op til de folkevalgte at få styr på detaljerne. Nu er Inges Kattehjem, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation og Anima gået sammen om en underskrift indsamling på at vi skal have en lov om mærkning. Jeg håber meget at i allesammen, uanset jeres forhold til disse organisationer, vil skrive under for kattenes skyld.

Katteejerens 9 bud

I forbindelse med Kattens Uge 2019 har de 9 organisationer lavet en e-bog om det ansvarlige katteejerskab. Du kan læse den her.

Organisationerne der startede Kattens Uge: Kattens Værn, Inges Kattehjem, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Dyreværn Århus, Dyrefondet, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Det Danske Katteregister, Dansk Katteregister og Den Danske Dyrlægeforening.

Følg med på Kattens Uge's Facebook side.

Læs mere

Katten kan ikke klare sig selv
Killingerne kommer!
Guide til genudsætning
Hvad det indebærer at være fodervært.
Det frie katteliv
Historien om en mærket tilløber
Tag dig af en hjemløs kat.
Sommerhuskatte
3 gode grunde til at kasterere hankatten